Voor de meesten onder ons vergt de aankoop van een wagen een belangrijke financiële inspanning. Velen opteren daarom voor een tweedehandswagen. Dit kan de deuk in uw budget beperken, al kan u nadien wel voor onaangename verrassingen komen te staan. In dit artikel leest u wat u kan doen wanneer uw tweedehandswagen na de aankoop plots gebreken begint te vertonen.
Aankoop door een consument bij een professionele verkoper: wettelijke garantie
Inzake consumentenkoop voorziet de wet in een garantietermijn van 2 jaar vanaf de levering van het goed. Voor tweedehandsgoederen kunnen de verkoper en de consument-koper een kortere termijn overeenkomen, zonder dat deze termijn korter mag zijn dan 1 jaar.
U kijkt hiervoor dus best uw overeenkomst na:
Werd er niets vermeld over de garantietermijn? Dan geldt de termijn van 2 jaar.
Werd een andere garantietermijn voorzien? Dan is de situatie verschillend naargelang:
- De termijn langer dan of gelijk is aan 1 jaar: dan geldt de garantietermijn voorzien in de overeenkomst. Dit is echter énkel indien de verkoper u hierover op een duidelijke wijze heeft geïnformeerd. Het is de verkoper die hiervan het bewijs moet leveren. Kan hij dit niet, dan geldt alsnog de wettelijke garantietermijn van 2 jaar;
- De termijn korter is dan 1 jaar: dan is deze bepaling nietig en valt u terug op de wettelijke garantietermijn van 2 jaar.
Deze termijn kan in bepaalde situaties nog worden opgeschort, bv. bij onderhandelingen tussen partijen met oog op een minnelijke regeling.
Wat ben ik met die garantietermijn?
In principe moet de koper in geval van verborgen gebreken kunnen aantonen dat het gebrek reeds bestond ten tijde van de verkoop.
De garantietermijn vergemakkelijkt deze zware bewijslast door te voorzien in een (weerlegbaar) vermoeden: manifesteert het gebrek zich binnen de garantietermijn, dan gaat men ervan uit dat het gebrek al aanwezig was ten tijde van de levering.
In de praktijk zien we vaak dat de verkoper laat uitschijnen dat de garantie slechts betrekking heeft op bepaalde onderdelen zoals bv. enkel de motor en de versnellingsbak. De wet maakt echter geen enkel onderscheid naargelang de onderdelen van de wagen die wel of niet onder garantie vallen. Laat u dus geen blaasjes wijsmaken, de volledige wagen valt onder de garantie!
Wat moet ik doen als ik gebreken heb vastgesteld?
U bent als koper verplicht om de verkoper binnen een termijn van 2 maanden na de ontdekking van het gebrek hiervan in kennis te stellen. Uiteraard kan u zich enkel beklagen over gebreken die niet zichtbaar waren en waarvan u geen kennis had bij de aankoop.
Daarnaast is het belangrijk dat u de gebreken goed gaat documenteren bv. door vaststellingen te laten doen door een auto-expert of garagist, zelf foto’s te nemen,…
Een goede documentatie is dan ook van groot belang indien uw zaak ooit voor de neus van een rechter zou belanden.
Herstelmogelijkheden bij verborgen gebreken
Is uw wagen aangetast door een verborgen gebrek, dan geeft de wet u verschillende opties:
- Kosteloze herstelling van de gebreken;
- Vervanging van het goed;
- Prijsvermindering;
- Ontbinding van de overeenkomst.
Daarnaast kan u voor zoveel als nodig ook nog aanspraak maken op een schadevergoeding.
Snel handelen vereist!
Komt er geen minnelijke regeling uit de bus, wacht dan niet te lang met het inleiden van een procedure voor een rechtbank.
De vordering van de consument-koper verjaart namelijk al na 1 jaar vanaf de vaststelling van het gebrek.
Aankoop bij een particulier
Kocht u de wagen aan van een particulier, dan kan u geen beroep doen op de wettelijke garantietermijn.
Het weerlegbaar vermoeden zoals hierboven vermeld, geldt dus niet bij de aankoop tussen particulieren. U zal bijgevolg zelf moeten bewijzen dat het gebrek reeds ten tijde van de verkoop (zij het in verborgen vorm) aanwezig was.
Ook bij aankopen van particulieren is snel handelen de boodschap, want de wet voorziet dat u de vordering op grond van verborgen gebreken binnen “een korte tijd” moet instellen.
Toch een kat in een zak gekocht? Neem gerust contact op met ons kantoor. Ons team van advocaten helpt u graag verder.